Aan boord van schepen worden strenge eisen gesteld aan weer- en waterdichtheid om de veiligheid van het schip, de bemanning en de lading te waarborgen. Enkele van de belangrijkste eisen zijn:
Al deze eisen aan weer- en waterdichtheid zijn vastgelegd in internationale maritieme veiligheidsvoorschriften en normen, zoals die van de International Maritime Organization (IMO) en classificatiebureaus zoals Lloyd’s Register, DNV en Bureau Veritas. Het naleven van deze voorschriften en normen is essentieel voor de certificering en classificatie van schepen en om de veiligheid op zee te waarborgen.
Deuren en luiken moeten waterdicht worden uitgevoerd wanneer zij zich onder het hoofddek bevinden of als de door het classificatiebureau vereiste dorpelhoogte (bij een deur) of coaminghoogte (bij een luik) niet wordt gehaald. Deuren en luiken die zich op het hoofddek of daarboven bevinden (en voldoen aan de vereiste dorpel- of coaminghoogte) en in die contact staan met de buitenlucht moeten weerdicht worden uitgevoerd. De precieze regels zijn afhankelijk van het geselecteerde classificatiebureau.
Om weer- of waterdichtheid te creëren is het van belang om voldoende knevels en scharnieren te gebruiken. Hierdoor worden de tussenliggende afstanden kleiner waardoor een goede afdichting ontstaat. Tijdens productie moet ervoor worden gezorgd dat bij het knevelen van de deur of het luik voldoende indrukking van het rubber ontstaat waardoor de deur of het luik voldoende weer- of waterdicht is.
De water- en weerbestendigheid van deuren en luiken aan boord van schepen wordt doorgaans getest door middel van specifieke testprocedures en -normen, uitgevoerd door gekwalificeerde inspecteurs of classificatiebureaus. Hier zijn enkele van de gebruikelijke testmethoden:
Na het uitvoeren van deze tests en inspecties worden de resultaten geanalyseerd en beoordeeld om te bepalen of de deur of het luik voldoet aan de vereiste normen en specificaties voor water- en weerbestendigheid. Als het voldoet, wordt het gecertificeerd als water- en weerbestendig en kan het worden gebruikt aan boord van het schip. Zo niet, dan moeten eventuele gebreken worden gecorrigeerd voordat het kan worden goedgekeurd voor gebruik.
We zijn specialist in de productie van weer- en waterdichte deuren en luiken. We hebben geen standaard deuren of luiken op voorraad. Het is altijd maatwerk. Hierdoor kunnen we alles maken wat u wilt. Als u een weerdichte of waterdichte deur of luik wilt bestellen, denk er dan aan om vooraf aan te geven of dit onder klasse moet. We nodigen dan namelijk het classificatiebureau van uw keuze uit en zorgen voor een certificaat. Het is niet mogelijk om met terugwerkende kracht, dus na levering, een deur of luik onder klasse te laten vallen.
Rob Snel heeft een eigen testinstallatie in huis voor het testen van waterdichtheid van deuren. Op basis van de door u aangegeven druk testen we de waterdichtheid van uw deur.
Op onze website vindt u tal van voorbeelden van deuren en luiken die we hebben geproduceerd. Meer info? Neem gerust contact met ons op!